Sunday, July 27, 2008

ORANG KITE

masalah kite org sekarang amat merisaukan aku , macam 2 masalah yg timbul , ada tuduh menuduh , ada yg memaki dan terbaru kes saman menyaman,
bertitik tolak dr itu, aku dr golongan pasca merdeka ini terpikir , bagaimana kite akan datang yg saban hari kucar lanar tentang masalah politik kite yg menyebabkan nilai ekonomi kite semakin menguncup.

aku bukan lah seorang teknokrat seperti tulisan Dato Sabaruddin mantan ahli parlimen temerloh dalam bukunya menyebut " sy tidak sangka org kg boleh juga berjaya dan berjaya menjadi pemimpin dan jg sehingga berjaya duduk dikerusi empuk sebagai seorang menteri , kata anak paya banir itu, " agak kan kata2 org tua yg bernama sabaruddin ni bukan.

bukan lah aku ingin membawa cerita dato sabar ni , tp aku tgk sekarang dalam situasi harga minyak yg menekan rakyat , kita dpt lihat kaum cina khursus nya berjaya mengaut keuntungan disebabkan ekonomi sebahagiannya dipelopori oleh bangsa cina,

br aku teringat masa aku makan roti canai dekat kedai ujang K. mai, seorang pekedai cina bernama apok datang menghantar rokok untuk dijual kepada ujang, tp dalam diam2 apok telah menaggalkan stiker dunhil promosi RM 5.50 dan menjual dengan harga RM 5.90. naSIB baik penipuan itu terkesan oleh Ghani tentera pencen yg kebetulan hendak membayar makananye.
itulah sebagaian rentetan dr masalah ini, kalau tidak sudah tentu apok berjaya menipu ujang hidup2

itu br sedikit masalah yg melanda, aku yakin dan percaya byk lagi masalah yg sama berlaku kepada org melayu disekitar,

aku bukanlah seorang yg minat dlnm politik tp aku terpanggil sebab sedih dengan keadaan sekarang yg membelenggu org melayu, tidak bersyukur dengan apa yg ada,

biasanya org melayu ni byk komen terutama tentang bantuan @ subsidi yg tidak diperoleh
tp tidak pula menyatakan apa yg diperoleh : aku bawakan satu keadaan : -

Yuran sekolah katakan paling tinggi RM 200 tp dgn jumlah itu pun masih byk komen, ayt yg selalu aku dengar amboi , bapok mahal yuran ni , ni mesti masuk poket menteri ni , rasuah belaka ni , dlm ati aku bodoh betul lah org ni , dh lah dpt kerja tempat belajar tp tidak pulak bersyukur , mentaliti kelas terbawah lah tu aku boleh simpulkan, heeeeee geramnya aku, dia x tau kerajaaan mengeluarkan berbilion2 duit nk bg infrastruktur pendidikan lengkap, tp dh x bc surat khabar mana depa tau , kalau setakat bc harakah @ wasilah yg terkelak di celah ketiak tu bukan main xxxx aku tgk , dia x tau org yg menulis tu pun bapok pandai buat tempoyak dan siap buat mangkuk tambah lg,,

tp masa ada ribut yg kuat yg merosakakan bumbung rumah , berduyun2 nk mintak duit subsidi, ade ke patut , atap zink sekeping pun nk dituntup siap ckp atap rumah dia 100 keping yg tercabut, itu lah org kita, kalau YB tgk dpt kesan org tu tipu memang org tu x kan jumpa YB tu sampai kiamat ( maLU2),

NK tau x , aku ni pun br tau yg suma pelajar melayu yg masuk u ni just kn bayar 1/ 8 dr kos pembelajaran di u dan yg lainye ditanggung oleh subsidi kerana. huhuhuhu x bersyukur lg ke rodong heee

Aku ni memang bengang kalau orang dh bg daging siap nk peha, limpa sama hati,,
ayt masa pilihanraya bg calon yg tidak dilantik : -
ha tgk tu mana pembangunan yg telah dibuat , tu lah dema , kalau lantik kaWAN dulu kawan akan majukan deme ni tau... cermin seluar di bdn sendiri.

sekadar coretan ::: fikir2kan lahhhh

3 comments:

Redz da Tsar said...

thankz for visiting my blog...
blog aku hanya sekadar jurnal peribadi dan aku pernah berfikir untuk membincangkan isu politik semasa etapi apakan dayaku, umur menghalang... jadi, blog ni menjadi diari elektronik aku... mane la tahu jika ditakdirkan Allah,aku hilang segala memori, maka mungkin blog ini menjadi wadah untuk aku knang kembali kesahku...thankz sebab melawat...

mediumamat said...

apsal la ko lambat dapat tau nih.... ketinggalan zaman la...

mediumamat said...

untuk pengetahuan saudara hamidi, setiap pelajar kat UTM nih hanya perlu bayar 16% yuran setahun, perlu diingat itu tak termasuk lagi dengan yuran asrama. Yuran asrama lain kira... hu2. daripada yuran pengajian selebihnya 84% lagi ditanggung olejh kerajaan setahun. So untungnya budak Arkitek coz yuran diorang selama 5 tahun(paling lama)ditanggung oleh kerajaan. subsudi namanya.... bila agaknya subsidi ini akan dimansuhkan.. saperlah si "celaka" tu... hu2.