Thursday, July 10, 2008

PAPALEH LAH WEI

ORANG MELAYU , memang pandai dengan kepandaian nye dengan memberi komen ,
kalau nk dibuat kajian dengan cara ilmiah , pemberi komen diasanya dr golongan bermula dr
umur 30 thn - 100 thn

komen boleh di bahagikan kepada beberapa bahagian yg kalau aku pecah kan ( bukana ikut ilmiah lah ) : -

1) komen membunuh : komen yang hanya pandai mengeji sahaja yg mana tujuan hanya satu adalah utk memastikan musuh @ pesaingan nya mati atau dalam erti kata lain untuk menjatuhkan maruah ( agak popular bg orag politik @ yg melibatkan wang )

2) komen membina : komen yang kalau di berikan adalah untuk memastikan sesuatu kerja @ prestasi seseorang itu akan berkembang dengan lebih baik

3) komen suka suki : komen ini adalah bukan diertikan sebagai komen tetapi borak kosong yg boleh merlarutan hingga jauh pagi jika tidak dikelolakan dengan baik

orang melayu memang pandai memberi komen , kepada pelawat sekelian aku bukan merendahkan martabat org melayu tetapi yg pasti itu lah hakikat yg terpaksa kita telan sama ada suka atau tidak,

bila orang asing datang mengkaut untung mulalah orang kita melayu jati ni terpekik terlolong ,

ayat lazim yg aku selalu dengar yang kalau nk dikira memang dh basi didengar seperti >

1) tgk lah kita ni macam hamba di bumi sendiri . apa kerajaan bn dh buat
lepas tu bandingkan dengan org luar
2) ha tgk lah suma di kuasai oleh orang cina ,kita jd kuli je
3) ha tulah deme , gi jilat kaki yb tu, skarang apa deme dapat

sememangnya itu lah yg berlaku ari ni , tp aku x kisah pun itulah tabiat orang kita kan

dulu masa aku keja dulu , petang2 aku selalu gak lepak kat kedai roti ujang kuala mai utk minum petang , oder teh tarik sama kembarnya roti canai , bila aku nk start nk makan mulalah pakcik2 tua membuat komen itu dan ini , aku yg td bersemangat bila nk makan menjadi terbantut, kalau memberi komen yg berasaskan dengan fakta yg kukuh x pe , ni pandai pulak tambah tempoyak sesedap rasa , geram pun ada , tp nk marah org dh tua kang cakap kurang ajar pula , x mengat2 kena penampar jerman selatan plak.

sekarang gejala ini semakin menular kepada golongan muda plak , x kira kg @ bandar , aku assump kan suma sama . yg tua dgn komen org tua, yg muda dengan komen yg muda,

kesimpulannya : org melayu kalau disuruh memberi komen memang hebat ,itu x kena , ini x kena tp kalau siruh buat hapoh tak tau, kalau kita bagi tugas mulalah terkulat kulat

lastly aku pun bukan bagus , akau akan cuba nk jg bagus gak , dan aku nasihatkan jg asyik komen je ,kalau ilmu tu kurang lebih baik diam dari berkata-kata .....

orang melayu belum sedar .
HM
k tata

No comments: