Thursday, July 31, 2008

BILA QS MENGIRA

Dulu aku stdy kat Poly KB @ org kelate ckp Poly Kok LAnas ( KL Kelate) hee
Dulu first time msk kelas QS ni memang lah pelik , maklum lah kurang org berminat sb org x tau , kalau aku balik kg , rami org tya kat poly dulu ambik ape, aku akan katakan QS sb ingat org tua tp .sebaliknya soalan balas pulak aku terima, lah QS tu ape??? aku pun jwp dgn malas lembunye , ambik UKur bahan , nah sekali lg soalan balas maut hinggap kat aku , lah buat apa ambik kursus gubahan , nah malu aku nk jawap tp nk wat cam ne sb mereka bukan tau pun apa itu QS,


kat jajahan kuala krau ni , aku rasa aku adalah pelajar tunggal yg stdy Qs kat poly KL tu, aku nk cr senior pun susah , almaklumlah aku sorg shj budak lelaki dr phg kat dlm kelas ni, sumanye bdk luar, rasa janggal pulak bergaul ngn bdk 2 tu maklumlah time nk berkomunikasi , aku ni dh lah kuat loghat phg , jelik je kalu aku berckp suma pandang aku, heee bukan sebab aku cute ke kacak ke tp sb x phm ape aku ckp,

tp aku syorkan kepada kwn 2 yg nk sbg stdy dan kurang sikit pasal add mate , mate @ yg pasal rumus entah ape entah , eloklah ambil QS, hee tgk aku , dh lah bebal pasal rumus2 ni , boleh je hbskan sehingga tamat, hee

tp time subjek ukur dulu memang memenatkan, maklum lah kena buat taking off @ ukur kuantiti , bukan sikit2 ,kalau sehari tu nk buat sebuah rumah tu memang x sempat, huuu memang memenatkan, kalau bdk mcm aku ni yg kurang BI ni memang memerlukan ingatan yg kuat untuk buat description work, huhuuh berpeluh jgk lah, tp kene gak kuat hafalan,

kalau bukak kontrak binaan JKR 203A @ pam 98@2006
tu memang kene ingat betul 2 satu persatu kena ingat, heee siap tarikh dan isu kn ingat , mcm lawyer pulak kan, heee

tp time kerja luar pun mencabar sikit sb kena jumpa ngan kontraktor, bukan senag nk cr material siap kena maki lg kalau x kena gaya , tp kene gak pandai bi sb normally must use bi,, kalau x reti terkebil2 jgk lah, but dont worry about that, u just senyap dan serahkan je pd budak yg pandai bi hee.

satu lg perbezaan kat poly dan u level diploma ni ialah , kalau kat poly ni kite boleh stdy satu2 sedetail2 nye tu sb bdk poly ni pandai buat kerja, bukan aku nk menidakkan bdk u tp itulah hakikatnye, tp penatnye sb aku kn setiap sema padai minimun kn ambil modul sbyk 6 dan yg palinh bky sebanyak 9 paper , huhuh memanglah penatkan mcm kt sekolah plak , sp still gagah untuk bergelar QS yg berjaya kan

seronoknye aku stdy kat poly ialah time aku nk balik ,aku ingat lah rodong aku dr phg yg sama naik train <>


sblm aku terlupa sesiapa yg berminat nk syorkan kepada diri sendiri, kwn , saing2 rodong, sedara, nenek sedara , aki , dan anak jiran , boleh lah sbg sebagai QS sb boleh gak terlibat dlm industri yg mencabar ni ,,,,

heeee Qs tidak dpt lari dr mengira,, oleh itu sediakan kalkulator dan scale ruler sbg alatan perang sb persediaan,,, hehehehe

6 comments:

Redz da Tsar said...

Aku dgr orang yang jd QS nie hebat+ kaye.. Betul ker? Kena hebat bab2 matematik nie... hehe,..

HAMIDI BIN SARIF said...

memanglah just kn kuat ingatan je lah , memang kn ligat sikit, sp ckp kena hebat mate , x yah lah just tambah tolak bahagi je, betul lah aku x tipu sm rodong

ازوان said...

ambik gubahan ok la lg dy..
aku org kg tnye ambk kos pe..aku ckp ukur bahan..diaorg bls..npe la ambik kos kumbahan..cm xde kos laen ke..hhuhuhu

sindarella said...

bgsla teruskan cita2 jd QS yg berjaya.. jgn dok makn rasuah plak pas ni.. huhu.
wat costing bangunan to kena betul n tepat. jgn dok amek untung jer..hihi
aku ni bukan pandai sgt pun bab2 QS ni.. tp taula cket2.. sbb aku bergaul rapat ngn kontraktor n QS.. haha..
ingt gak kengn blaja kt POLI KL to.. aku rasa tme blaja kt POLI KL to adalah kengn yg plg best.. best sgt2, xterkata bestnyerrrrr..
yg pasl pengiraan to.. kalo setakt pandai mate pun tp xpandai tgok drawing pun tadak guna gak.. aku ni dri dulu ag x pndai baca plan @ drawing.. ko ada tips x cm ne nk bg pandai bc drawing ni???

rose said...
This comment has been removed by the author.
rose said...

semua-semua ni dah register ke? dah isi buku log?hehehe sibok tanya orang.....